fbpx

Ügyfélkapu+ autentikációs azonosítás kérdések és válaszok

Számos regisztráción és bevezetésen túl a leggyakrabban felmerült kérdések és válaszok összefoglalása az Ügyfélkapu+ használatáról

Számviteli szolgáltatók által feltett kérdések

Kérdés

Válasz a Microsoft és Google autentikátor esetén

Válasz a Sió-Informatika Rendszerház megoldása esetén

Se időm, se energiám az Ügyfélkapura, az Ügyfeleim sem mindegyike akar ezzel foglalkozni, de még csak eszközeik sincsenek, vagy épp idősek és nem tudják megoldani az Ügyfélkapu+ regisztrációt, mi a megoldás?

Mindkét esetben segítséget nyújtunk, mely a https://sioinformatika.hu/ főoldalán elhelyezett adatlapok segítségével kérhető. A segítségnyújtás során az Ön számítógépén kialakítjuk az Ügyfélkapu+ és felhasználói nyilvántartását, létrehozzuk mindkét esetben az autentikátor fiókot, ha elfogadja véleményünket, akkor a megoldásunk során egyéb biztonsági lépéseket is teszünk. Elvégezzük az Ügyfélkapu+ fiók kialakítását, és betanítjuk Önt az autentikátor használatára, és a jövőbeni fiókok kialakítására, illetve az egyes fiókok visszaállításának módozataira.

Honnan tudom, hogy ki és mire használja az Ügyfélkapu+ bejelentkezést? 

Nem kifejezetten az autentikátor használatához kapcsolódó kérdés, de az Ügyfélkapu, Ügyfélapu+ és a DÁP szolgáltatásokba történt belépést követően véleményünk szerint minden esemény naplózásra kerül, (ez az IdomSoft Zrt. ÁSZF -je is tartalmazza https://ugyfelkapu.gov.hu/aszf_ugyfelkapu) tehát, akár Ön mint könyvelő, akár az Ügyfele lép be az érintett szolgáltatásba, minden ott történt tevékenység 5 évig tárolásra kerül az IdomSoft Zrt. napló rendszerében, így természetesen minden bizonyíthatóvá válik.

Elvesztettem, megsérült, vagy lecseréltem a telefonom, hogy an tovább, ha csak ezen az egy eszközön volt telepítve az autentikátor?

A Microsoft és a Google fiók visszaállításával jár, így amennyiben az eredeti fiók adatok vagy hozzáférhető visszaállítási eszközök nincsnek meg, vagy nem elérhetőek, akkor nem lehetséges. Ha a másodlagos adatként megadott telefonszám, vagy e-mail cím nem hozzáférhető nem lehetséges. Végső megoldásként a Microsoft vagy a Google ügyfélszolgálatához kell fordulni.

A megoldásunkban a biztonsági e-mail fiókot 3 féle módszerrel is vissza lehet állítani, az autentikátor 2 féle kép. Van lehetőség export-import vagy titkosított biztonsági mentés állományok visszatöltésére is. A költözését másik eszközre minden formájában lehetséges, és természetesen az Ügyfélkapu+ másik eszközre történő beállításában is segítünk.

Egyszemélyes könyvelő vagyok, minden Ügyfelem a saját Ügyfélkapum alá tartozik megbízással, de a családtagjaim és kiskorú gyermekem adatait is én kezelem, van rá megoldás?

Csak abban az esetben, ha az Ügyfélkapu+ fiók a megfelelő lépésekben kerül kialakításra, valamint a Microsoft esetében nincs számítógépre telepített lehetőség, míg a Google esetében a Google Chrome kiegészítővel valósítható meg annak minden kockázatával.

Minden előforduló esetben, mind számítógépen, mind telefonon telepített megoldás-környezetben is.

Feltörték a telefonom, mit tegyek?

Egy számítógépen jelentkezzen be fiókjába és módosítsa adatait.

Számos lehetőség van a használat korlátozására: megerősítő e-mail kérése az applikáció minden egyes használatához, Applock, távoli eszköz kijelentkeztetés, pin belépés, FaceID belépés … és a hagyományos módon való jelszó, e-mail és egyéb adatok megváltoztatása egy biztonságos eszközről.

Van e lehetőség arra, hogy az autentikátor használatát korlátozzam, vagy lássam azt, hogy épp ki használja?

Nincs

Van

Feltörték az e-mail címem, amihez az autentikátor volt regisztrálva, mi tegyek?

A kialakult helyzettől függ, nincs előre definiálható megoldás.

Nem fordulhat el, ha betartják a javaslatainkat.

Nincs okos telefonom, és nem is akarok beruházni mit tegyek?

Számítógépen történő felhasználás során a Microsoft esetében nem ismerünk megfelelő megoldást, a Google esetében a Google Chrome kiegészítőn keresztül kezelhető annak minden kockázatával.

Elérhető számítógépen is alkalmazható megoldásként, mind Microsoft, Linux és Apple MacOS rendszerek alatt, valamint mobil eszközön Andriod és Apple IOS alatt is.

Az Ügyfelem nem rendelkezik semmilyen okos telefonnal, vagy számítógéppel, mit tegyek?

Ez esetben nem tudunk megfelelő megoldást adni, a Microsoft és a Google megoldások alkalmatlanok.

A megoldásunk ez esetben is megfelelő, Ön fog tudni munkát végezni, ám, ha Ügyfele saját maga szeretne belépni Ügyfélkapu+ fiókjába nem lesz rá képes megfelelő technikai eszköz hiányában.

Van olyan Ügyfelem, aki nincs az Ügyfélkapum alá rendezve, van arra megoldás, hogy a hívogatása nélkül is tudjak dolgozni?

Kizárólag mobil telefonra telepített autentikátor felhasználásával. Ez esetben feltétellel kell kezelni azt, hogy egyidőben több Ügyfélkapu+ fiókat kezelhessenek, megoszthassanak.

Igen, mind számítógépen és telefon is egyszerű egy kattintásos megoldást kínálunk.

Többen vagyunk az irodában, és az én Ügyfélkapum alatt van minden könyvelt cég, hogy tudom a szabadságom vagy elérhetetlenségem alatt a munkatársaimmal megosztani az Ügyfélkapumat, hogy el tudják végezni a munkáltjukat?

Csak abban az esetben, ha az Ön Microsoft vagy Google fiókjával jelentkeznek be a munkatársai, így ebben az esetben az atentikátoron kívül minden egyéb az érintett fiókban tárolt adat felett is rendelkezni fognak. pl. Facebook, bárminemű más elmentett jelszó, kép, felhőtárhelyek, időpontok, helyszínek, internetes tevékenység … stb.

Igen, korlátozva csak az Ügyfélkapu+ fiókra, azaz a munka végzéséhez szükséges adatokat szemlyre szabottan is meg lehet osztani.

Többen vagyunk az irodában, és minden munkatásam csak a részére meghatározott cégekkel foglalkozik, lehet személyre szólóan kezelni az Ügyfélkaput, még akkor is, ha csak az én Ügyfélkapu fiókom alatt vannak az iroda Ügyfelei?

Nem ismerjük ennek lehetőségét

Igen teljesen egyedi variációk és megosztási rendszerek is kialakíthatóak. pl. 1 sz. könyvelő látja az A-C -ig, 2. sz. könyvelő a D-G -ig ügyfeleket, míg pl. a 3. sz könyvelő látja a B-E -ig Ügyfeleket.

Mi történik, ha a szintén könyvelő munkatársam munkajogviszonya megszűnik az irodával, és kezelte az irodánkkal szerződésben álló Ügyfelek Ügyfélkapu+ adatait, valamint az én (az iroda tulajdonos vagyok) Ügyfélkapumat is? 

Ha az elköszönő munkatársa ismeri az autentikátor belépési adatoka, akkor Önnek módosítani kell az autentikátor jelszavát, visszaállítási telefonszámát, és e-mail címét, valamint mindenhol, ahol az autentikátort használják újra be kell majd abba lépni az új adatok megadásával. Előtte készítsen a bevitt adatokról biztonsági mentést!

Egyszerűen megvonható a jogosultág, amit a rendszer kialakítás során bemutatunk, de számos lehetőség van a használat korlátozására: megerősítő e-mail kérése az applikáció minden egyes használatához, Applock, távoli eszköz kijelentkeztetés, pin belépés, FaceID belépés … és a hagyományos módon való jelszó, e-mail és egyéb adatok megváltoztatása egy biztonságos eszközről.

Mi történik az Ügyfelemmel, ha a szerződése valamely okból megszűnik az irodánkkal, és az Ügyfélkapu+ fiókjának kezelését mi végeztük?

Amennyiben nincsnek meg Ügyfelének az Ügyfélkapu+ regisztrációs adatok, úgy a Kormányablakban tudnak neki segíteni.

A megoldásunk során telepített autentikátorból is, megadhatja Ügyfelének a titkos kulcs, törlő kód és fiók adatokat, így a távozással Ügyfele maga is képes az Ügyfélkapu+ fiókjába belépni.

Több irodában is könyvelek távoli hozzáféréssel és irodai bejárással vegyesen, megoldható, hogy ahol épp könyvelek, csak az épp oda vonatkozó Ügyfeleket lássam, kezeljem?

Nem ismerünk rá lehetőséget.

Igen a több telephelyes, jogosultságkezelt, szerverközpontú és vagy VPN vagy virtualizált rendszerekben való működést is támogatjuk. 

Nem az én dolgom, hogy az Ügyfeleim Ügyfélkapu+ fiókját regisztráljam, és nem is szeretnék ebben közreműködni, de olyan Ügyfeleknek is szeretnék szolgáltatni, akik nem kerültek az én Ügyfélkapum alá, vagy nem tudják megoldani a regisztrációt, hogy segíthetek nekik és a jövőben, hogy tudok nekik könyvelni?

Mindkét esetben segítséget nyújtunk, mely a https://sioinformatika.hu/ főoldalán elhelyezett adatlapok segítségével kérhető. A segítségnyújtás során az Ön számítógépén kialakítjuk az Ügyfélkapu+ és felhasználói nyilvántartását, létrehozzuk mindkét esetben az autentikátor fiókot, ha elfogadja véleményünket, akkor a megoldásunk során egyéb biztonsági lépéseket is teszünk. Elvégezzük az Ügyfélkapu+ fiók kialakítását, és betanítjuk Önt az autentikátor használatára, és a jövőbeni fiókok kialakítására, illetve az egyes fiókok visszaállításának módozataira.

2026. január 16 után érkezik hozzám az Ügyfél, hogy könyveljek neki ha már van Ügyfélkapu+ fiókja, hogy fogom kezelni?

Nem ismerünk rá megfelelő lehetőséget, csak az Ügyfélkapu+ másik eszközre történő beállításával, de természetesen megoldható.

Gyors megoldás 5-10 perc alatt.

ÁNYK használata során mi a teendőm?

Mindkét esetben az ÁNYK beállításokban az Ügyfélkapu+ beküldési lehetőséget kell kiválasztani.

Adatvédelmi szabályzatomat érinte e az Ügyfélkapu+?

Igen

Igen

Melyik a legbiztonságosabb megoldás és miért?

Microsoft és a Google autentikátor is rendelkezik közismert és kihasználható biztonsági réssel, melyről bővebben a https://sioinformatika.hu/figyelmeztetes-hackerek-hamis-google-2fa-alkalmazassal-lopjak-el-adataidat/, és a https://sioinformatika.hu/microsoft-mfa-megkerulve-authquake-tamadassal/oldalon olvashat, így és ebből az okból nem tartjuk biztonságos megoldásnak. A Google a továbbiakban a Google Chrome DNS beállításai miatt minden a rajta keresztül megadott adta így a jelszavak teljes vissza olvasására is képes lehet …

A megoldásunkban az autentikátort azért választottuk mert nem Microsoft és nem Google, azaz nem nagyszolgáltató legalább is ilyen értelemben, tehát a kiberbűnözők nem kiemelten támadják, valamint a mai nap nincs nyilvántartva olyan közismert biztonsági rés, amit ki lehetne használni. A megoldásunk bevezetésével több biztonsági lépcső is kialakításra kerül, ami a tovább fokozza a biztonság szintjét, melyeket a Microsoft és a Google esetében nem lehet elvégezni.

Természetes személyek által feltett kérdések

Kérdés

Válasz a Microsoft és Google autentikátor esetén

Válasz a Sió-Informatika Rendszerház megoldása esetén

Van e arra lehetőség, hogy egy eszközön, akár számítógépen vagy mobil telefonon a család minden tagjának Ügyfélkapu+ fiókját beállítsuk?

Mobil telefonon van, számítógépen nincs.

Igen van mindkét esetben, valamint egyidőben is két eszközön.

Az oldal tartalma nem másolható!