Számos regisztráción és bevezetésen túl a leggyakrabban felmerült kérdések és válaszok összefoglalása az Ügyfélkapu+ használatáról
Számviteli szolgáltatók által feltett kérdések
Kérdés |
Válasz a Microsoft és Google autentikátor esetén |
Válasz a Sió-Informatika Rendszerház megoldása esetén |
Se időm, se energiám az Ügyfélkapura, az Ügyfeleim sem mindegyike akar ezzel foglalkozni, de még csak eszközeik sincsenek, vagy épp idősek és nem tudják megoldani az Ügyfélkapu+ regisztrációt, mi a megoldás? |
Mindkét esetben segítséget nyújtunk, mely a https://sioinformatika.hu/ főoldalán elhelyezett adatlapok segítségével kérhető. A segítségnyújtás során az Ön számítógépén kialakítjuk az Ügyfélkapu+ és felhasználói nyilvántartását, létrehozzuk mindkét esetben az autentikátor fiókot, ha elfogadja véleményünket, akkor a megoldásunk során egyéb biztonsági lépéseket is teszünk. Elvégezzük az Ügyfélkapu+ fiók kialakítását, és betanítjuk Önt az autentikátor használatára, és a jövőbeni fiókok kialakítására, illetve az egyes fiókok visszaállításának módozataira. |
|
Honnan tudom, hogy ki és mire használja az Ügyfélkapu+ bejelentkezést? |
Nem kifejezetten az autentikátor használatához kapcsolódó kérdés, de az Ügyfélkapu, Ügyfélapu+ és a DÁP szolgáltatásokba történt belépést követően véleményünk szerint minden esemény naplózásra kerül, (ez az IdomSoft Zrt. ÁSZF -je is tartalmazza https://ugyfelkapu.gov.hu/aszf_ugyfelkapu) tehát, akár Ön mint könyvelő, akár az Ügyfele lép be az érintett szolgáltatásba, minden ott történt tevékenység 5 évig tárolásra kerül az IdomSoft Zrt. napló rendszerében, így természetesen minden bizonyíthatóvá válik. |
|
Elvesztettem, megsérült, vagy lecseréltem a telefonom, hogy an tovább, ha csak ezen az egy eszközön volt telepítve az autentikátor? |
A Microsoft és a Google fiók visszaállításával jár, így amennyiben az eredeti fiók adatok vagy hozzáférhető visszaállítási eszközök nincsnek meg, vagy nem elérhetőek, akkor nem lehetséges. Ha a másodlagos adatként megadott telefonszám, vagy e-mail cím nem hozzáférhető nem lehetséges. Végső megoldásként a Microsoft vagy a Google ügyfélszolgálatához kell fordulni. |
A megoldásunkban a biztonsági e-mail fiókot 3 féle módszerrel is vissza lehet állítani, az autentikátor 2 féle kép. Van lehetőség export-import vagy titkosított biztonsági mentés állományok visszatöltésére is. A költözését másik eszközre minden formájában lehetséges, és természetesen az Ügyfélkapu+ másik eszközre történő beállításában is segítünk. |
Egyszemélyes könyvelő vagyok, minden Ügyfelem a saját Ügyfélkapum alá tartozik megbízással, de a családtagjaim és kiskorú gyermekem adatait is én kezelem, van rá megoldás? |
Csak abban az esetben, ha az Ügyfélkapu+ fiók a megfelelő lépésekben kerül kialakításra, valamint a Microsoft esetében nincs számítógépre telepített lehetőség, míg a Google esetében a Google Chrome kiegészítővel valósítható meg annak minden kockázatával. |
Minden előforduló esetben, mind számítógépen, mind telefonon telepített megoldás-környezetben is. |
Feltörték a telefonom, mit tegyek? |
Egy számítógépen jelentkezzen be fiókjába és módosítsa adatait. |
Számos lehetőség van a használat korlátozására: megerősítő e-mail kérése az applikáció minden egyes használatához, Applock, távoli eszköz kijelentkeztetés, pin belépés, FaceID belépés … és a hagyományos módon való jelszó, e-mail és egyéb adatok megváltoztatása egy biztonságos eszközről. |
Van e lehetőség arra, hogy az autentikátor használatát korlátozzam, vagy lássam azt, hogy épp ki használja? |
Nincs |
Van |
Feltörték az e-mail címem, amihez az autentikátor volt regisztrálva, mi tegyek? |
A kialakult helyzettől függ, nincs előre definiálható megoldás. |
Nem fordulhat el, ha betartják a javaslatainkat. |
Nincs okos telefonom, és nem is akarok beruházni mit tegyek? |
Számítógépen történő felhasználás során a Microsoft esetében nem ismerünk megfelelő megoldást, a Google esetében a Google Chrome kiegészítőn keresztül kezelhető annak minden kockázatával. |
Elérhető számítógépen is alkalmazható megoldásként, mind Microsoft, Linux és Apple MacOS rendszerek alatt, valamint mobil eszközön Andriod és Apple IOS alatt is. |
Az Ügyfelem nem rendelkezik semmilyen okos telefonnal, vagy számítógéppel, mit tegyek? |
Ez esetben nem tudunk megfelelő megoldást adni, a Microsoft és a Google megoldások alkalmatlanok. |
A megoldásunk ez esetben is megfelelő, Ön fog tudni munkát végezni, ám, ha Ügyfele saját maga szeretne belépni Ügyfélkapu+ fiókjába nem lesz rá képes megfelelő technikai eszköz hiányában. |
Van olyan Ügyfelem, aki nincs az Ügyfélkapum alá rendezve, van arra megoldás, hogy a hívogatása nélkül is tudjak dolgozni? |
Kizárólag mobil telefonra telepített autentikátor felhasználásával. Ez esetben feltétellel kell kezelni azt, hogy egyidőben több Ügyfélkapu+ fiókat kezelhessenek, megoszthassanak. |
Igen, mind számítógépen és telefon is egyszerű egy kattintásos megoldást kínálunk. |
Többen vagyunk az irodában, és az én Ügyfélkapum alatt van minden könyvelt cég, hogy tudom a szabadságom vagy elérhetetlenségem alatt a munkatársaimmal megosztani az Ügyfélkapumat, hogy el tudják végezni a munkáltjukat? |
Csak abban az esetben, ha az Ön Microsoft vagy Google fiókjával jelentkeznek be a munkatársai, így ebben az esetben az atentikátoron kívül minden egyéb az érintett fiókban tárolt adat felett is rendelkezni fognak. pl. Facebook, bárminemű más elmentett jelszó, kép, felhőtárhelyek, időpontok, helyszínek, internetes tevékenység … stb. |
Igen, korlátozva csak az Ügyfélkapu+ fiókra, azaz a munka végzéséhez szükséges adatokat szemlyre szabottan is meg lehet osztani. |
Többen vagyunk az irodában, és minden munkatásam csak a részére meghatározott cégekkel foglalkozik, lehet személyre szólóan kezelni az Ügyfélkaput, még akkor is, ha csak az én Ügyfélkapu fiókom alatt vannak az iroda Ügyfelei? |
Nem ismerjük ennek lehetőségét |
Igen teljesen egyedi variációk és megosztási rendszerek is kialakíthatóak. pl. 1 sz. könyvelő látja az A-C -ig, 2. sz. könyvelő a D-G -ig ügyfeleket, míg pl. a 3. sz könyvelő látja a B-E -ig Ügyfeleket. |
Mi történik, ha a szintén könyvelő munkatársam munkajogviszonya megszűnik az irodával, és kezelte az irodánkkal szerződésben álló Ügyfelek Ügyfélkapu+ adatait, valamint az én (az iroda tulajdonos vagyok) Ügyfélkapumat is? |
Ha az elköszönő munkatársa ismeri az autentikátor belépési adatoka, akkor Önnek módosítani kell az autentikátor jelszavát, visszaállítási telefonszámát, és e-mail címét, valamint mindenhol, ahol az autentikátort használják újra be kell majd abba lépni az új adatok megadásával. Előtte készítsen a bevitt adatokról biztonsági mentést! |
Egyszerűen megvonható a jogosultág, amit a rendszer kialakítás során bemutatunk, de számos lehetőség van a használat korlátozására: megerősítő e-mail kérése az applikáció minden egyes használatához, Applock, távoli eszköz kijelentkeztetés, pin belépés, FaceID belépés … és a hagyományos módon való jelszó, e-mail és egyéb adatok megváltoztatása egy biztonságos eszközről. |
Mi történik az Ügyfelemmel, ha a szerződése valamely okból megszűnik az irodánkkal, és az Ügyfélkapu+ fiókjának kezelését mi végeztük? |
Amennyiben nincsnek meg Ügyfelének az Ügyfélkapu+ regisztrációs adatok, úgy a Kormányablakban tudnak neki segíteni. |
A megoldásunk során telepített autentikátorból is, megadhatja Ügyfelének a titkos kulcs, törlő kód és fiók adatokat, így a távozással Ügyfele maga is képes az Ügyfélkapu+ fiókjába belépni. |
Több irodában is könyvelek távoli hozzáféréssel és irodai bejárással vegyesen, megoldható, hogy ahol épp könyvelek, csak az épp oda vonatkozó Ügyfeleket lássam, kezeljem? |
Nem ismerünk rá lehetőséget. |
Igen a több telephelyes, jogosultságkezelt, szerverközpontú és vagy VPN vagy virtualizált rendszerekben való működést is támogatjuk. |
Nem az én dolgom, hogy az Ügyfeleim Ügyfélkapu+ fiókját regisztráljam, és nem is szeretnék ebben közreműködni, de olyan Ügyfeleknek is szeretnék szolgáltatni, akik nem kerültek az én Ügyfélkapum alá, vagy nem tudják megoldani a regisztrációt, hogy segíthetek nekik és a jövőben, hogy tudok nekik könyvelni? |
Mindkét esetben segítséget nyújtunk, mely a https://sioinformatika.hu/ főoldalán elhelyezett adatlapok segítségével kérhető. A segítségnyújtás során az Ön számítógépén kialakítjuk az Ügyfélkapu+ és felhasználói nyilvántartását, létrehozzuk mindkét esetben az autentikátor fiókot, ha elfogadja véleményünket, akkor a megoldásunk során egyéb biztonsági lépéseket is teszünk. Elvégezzük az Ügyfélkapu+ fiók kialakítását, és betanítjuk Önt az autentikátor használatára, és a jövőbeni fiókok kialakítására, illetve az egyes fiókok visszaállításának módozataira. |
|
2026. január 16 után érkezik hozzám az Ügyfél, hogy könyveljek neki ha már van Ügyfélkapu+ fiókja, hogy fogom kezelni? |
Nem ismerünk rá megfelelő lehetőséget, csak az Ügyfélkapu+ másik eszközre történő beállításával, de természetesen megoldható. |
Gyors megoldás 5-10 perc alatt. |
ÁNYK használata során mi a teendőm? |
Mindkét esetben az ÁNYK beállításokban az Ügyfélkapu+ beküldési lehetőséget kell kiválasztani. |
|
Adatvédelmi szabályzatomat érinte e az Ügyfélkapu+? |
Igen |
Igen |
Melyik a legbiztonságosabb megoldás és miért? |
Microsoft és a Google autentikátor is rendelkezik közismert és kihasználható biztonsági réssel, melyről bővebben a https://sioinformatika.hu/figyelmeztetes-hackerek-hamis-google-2fa-alkalmazassal-lopjak-el-adataidat/, és a https://sioinformatika.hu/microsoft-mfa-megkerulve-authquake-tamadassal/oldalon olvashat, így és ebből az okból nem tartjuk biztonságos megoldásnak. A Google a továbbiakban a Google Chrome DNS beállításai miatt minden a rajta keresztül megadott adta így a jelszavak teljes vissza olvasására is képes lehet … |
A megoldásunkban az autentikátort azért választottuk mert nem Microsoft és nem Google, azaz nem nagyszolgáltató legalább is ilyen értelemben, tehát a kiberbűnözők nem kiemelten támadják, valamint a mai nap nincs nyilvántartva olyan közismert biztonsági rés, amit ki lehetne használni. A megoldásunk bevezetésével több biztonsági lépcső is kialakításra kerül, ami a tovább fokozza a biztonság szintjét, melyeket a Microsoft és a Google esetében nem lehet elvégezni. |
Természetes személyek által feltett kérdések
Kérdés |
Válasz a Microsoft és Google autentikátor esetén |
Válasz a Sió-Informatika Rendszerház megoldása esetén |
Van e arra lehetőség, hogy egy eszközön, akár számítógépen vagy mobil telefonon a család minden tagjának Ügyfélkapu+ fiókját beállítsuk? |
Mobil telefonon van, számítógépen nincs. |
Igen van mindkét esetben, valamint egyidőben is két eszközön. |